7 veckor + 1 dag och jag joggar!

Träffade min sjukgymnast i måndags och han sa att jag låg mycket före i rehabliteringen än vad som annars är normalt. Men det hade jag faktist räknat med eftersom när jag opererade mitt knä sist (båda korsbanden) så var jag näst intill återställd efter 5 månader, å det normala då var 12månader.
Inga nya övningar fick jag heller utan jag ska bara fokusera på att bygga upp musklerna runt knä så det är bara att öka vikterna eftersom.
Nästa återbesök blir om en månad, en vecka före innan jag beräknar vara tillbaka på crossbanan:)

Träningen går frammåt som vanligt  och onsdagens pass såg ut så här:

Övning 1, knäböj: Övning 2 benspark: Övning 3 liggande bencurl:  övning 4 utfall steg med vikt
40kg i 20reps        7,5kg i 20reps             5kg i 20reps                  10 utfall med 10kg på axlarna
50kg i 20reps        10kg i 20reps              10kg i 16reps                 10 utfall med 10kg på axlarna
60kg i 15reps        15kg i 16reps              12,5kg i 16reps
70kg i 15reps        15kg i 16reps              12,5kg i 16reps
80kg i 12reps        17,5kg i 15reps            12,5kg i 15reps
90kg i 12reps (nytt rekord nu)
80kg i 12reps
60kg i 15reps

Frågade om jag kunde börja jogga på allvar snart och sjukgymnasten sa att jag förmodligen kunde börja jogga lite lätt så här tidigt eftersom det såg så bra ut, men han ville inte ha nått på sitt samvete i fall det skulle hända nåt så han avråde mig tills vidare...
Men kunde inte hålla mig längre utan har nu gjort mitt första jogging pass i dag som blev på 2km och det kändes helt jävla underbart! Joggade så mjukt jag kunde och inget haltande elller någon mer svullnad efteråt.
Det farliga med att jogga för tidigt är främst om man skulle halka eller snubbla så man rammlar eller kliver helt fel... men är man försiktig så.....
Fast jag kommer inte lägga in joggingen i tränings shemat än på ett tag.

Kommentarer
Postat av: Tessy

Det låter som att det går super brorsan! Tiden går jättefort ju =)

2010-07-10 @ 11:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0